anish-kapoor-6

Çağdaş Sanatın Efsane İsmi “Anish Kapoor gizem yüklü olağanüstü eserleriyle İstanbul’da” Sakıp Sabancı Müzesi’nde

Bu sonbahar sanat yine yaşanan olumsuzlukları yüreklerden silmek istercesine hızla, unutulmayacak bir sergi ile açıldı. Heyecan verici sergiye S.Ü. Sakıp Sabancı Müzesi sahipliği yapıyor. Sergi dünya Çağdaş Sanatında önde gelen uluslararası sanatçı Anish Kapoor’un Türkiye’deki ilk kapsamlı sergisi. Akbank’ın 65. Yılı kapsamında sponsor olduğu sergide sanatçının eserleri karşısında büyüleniyor başka bir boyuta geçiyorsunuz. Heykellerde, sadelik, büyüklük ve renk ön planda. İşte eserleri çarpıcı kılan da bu! Eserlerin formları sonsuzluk hissi verirken bir yandan da cinselliği çağrıştırıyor. Spirituel rüzgarların estiği sergiden etkilenmemek mümkün değil. Böylesine muazzam görselliğin içindeki spiritüel esinti sizi müthiş bir sonsuzluğun içine sürüklüyor.

anish-kapoor

Sir Norman Rosenthal’in küratörlüğünü yaptığı sergi, aynı zamanda sanatçının mermer, kaymaktaşı gibi malzemelerden ürettiği, çoğu daha önce sergilenmemiş taş eserlerine yer verilen ilk sergi olma özelliğini taşıyor. Sergiyi bu denli çarpıcı kılan ise Gök Ayna ve Sarı gibi heykel, mimari, mühendislik ve teknolojiyi bir araya getiren ikonik eserleri içeren bir sergi olması.

anish-kapoor-1

Sergide dikkat çekici bir diğer ayrıntı da müze yönetimi ve müze direktörü Nazan Ölçer’in sanatçının dev ölçekli heykellerinin sergilenebilmesi için müze içerisinde önemli değişiklikliklerin yapılmasına imkan sağlamasıyla oldukça zorlu şartlarda gerçekleşmiş olmasıdır.

anish-kapoor-2

Çağdaş sanatın yaşayan efsanesi Hint asıllı İngiliz sanatçının basın toplantısında yaptığı samimi açıklamaların toplantıya katılan basın mensuplarını eserleri kadar etkilediğini düşünüyorum. Heyecan ve aceleyle yazılmış olan bu yazımda basın toplantısında Kapoor’a aktarılan sorulardan derlemeler yaparak sizlerle paylaşacağım;

Eserlerin üretim süreci ve bu eserlerin İstanbul’da sergilenmesi tercihi sorulduğunda,

Kapoor “Yarı pasif eserlerim duruyordu ve bunları nasıl sergilerim bilemiyordum. Çağdaş Sanatta meslektaşlarıma baktığımda taş ile çalışan neredeyse hiç kimse yok. Bu garip bir durum. Elinizde bütün bir şey var ve parçaları eklemektense çıkartmak daha kolay. Mermer ve kaymaktaşından yapılan bazı eserlerimin ilk kez müzede ve Boğaz’ın kıyısındaki bahçede izlenebileceği, Türkiye’deki ve Sakıp Sabancı Müzesi’ndeki ilk kapsamlı sergimi sunmaktan büyük mutluluk duyuyorum.” Diyor. Ve yıllardır birlikte çalıştığı Norman Rosenthal ile bu sergide işbirliği yapmış olmaktan duyduğu büyük mutluluğu aktarıyor bizlere.

anish-kapoor-7

 

Anish Kapoor’un çağdaş sanatın nasıl olması gerektiğiyle ilgili yorumları ise; “Sanatın ne, nasıl olması gerektiği geçmişe göre anlamsızlaşmış durumda. Geleneksel girip yeni uzamlara ulaşmak mümkün.” Diyor. Bir iki günde ya da bir haftada resim yapılabildiğini ama taş heykel yapmak için aylarca uğraşmak durumunda olduğunu belirterek, çalışmalarını şu sözlerle anlatıyor; “ Çalışmalarımın çoğunda derin fikirler var. Fiziksel maddeler var. Objeler ile yakından ilgileniyorum. Eserlerimde biçimin dilini aramak benim için çok önemli. Yavaş yavaş tekrarlanan içe dönme süreci var. Aslında sanatçı olmak kör cesaretini de ortaya çıkarıyor insanın. Bir şeyi keşfedip mümkün olduğunca sınırlarını zorlamak…” diyor Anish Kapoor.

anish-kapoor-9

Heykelin fiziksel iletişim içerisinde olduğunu söyleyen Kapoor’a başka bir basın mensubunun yönelttiği ilginç bir soru da heykellerinin sergilendiği mekanlar üzerineydi. “ Heykelin fiziksel iletişim içerisinde olduğunu söylüyorsunuz. Kamusal alanlarda çok işiniz var. Kamusal ya da yarı kamusal İki farklı durumdaki iletişim nedir?” sorusuna ise şu cevabı veriyor sanatçı;

“Heykelin nerde sergilendiği, nasıl algılandığı beni çok ilgilendirmiyor, ilgilendiremez. Ben genellikle soyut olan soyut gibi görünen objeler yapıyorum. Anlamlı ya da anlamsız olması bu anlam sınırında durabilmek. Hayat deneyimimden yola çıkarak deneyim… Asıl olan bu”

anish-kapoor-11

Kendi geçmişime baktığımda yaptığım ilk işlerde pigmentleri boyaları kullanıyordum. İsmimden dolayı da kadın zannediyorlardı. Bu benim hoşuma gidiyordu. Hintli diye egzotik bir boyutu vardı.” Diyen Kapoor’a, Ortadoğu’ya nasıl baktığı da soruluyor.

Kapoor, “Tabii ki ABD’nin Ortadoğu’dan çekilmesi gerektiğini düşünüyorum” diyor ve ekliyor; Ancak zamanında kendisine de Hint asıllı olduğu için egzotik bir bakışın yöneltildiğini belirten Kapoor, sanat dünyasının bu gibi oryantalist tuzaklara düşmemesi gerektiğini, sanatın daha aşkın sorular sorduğunu eklemeyi de ihmal etmiyor.

anish-kapoor-12

Sir Norman Rosenthal de coğrafya, tarih, sosyoloji gibi alanlar üzerine çalışan çoğu çağdaş sanatçının görselliğe önem vermediğini, Kapoor’da ise görselliğin ve hacmin nasıl bir yeri olduğundan bahsediyor. Kapoor, buna karşılık ne yapılırsa yapılsın sanatın politik olduğunu ekliyor.

Sir Norman Rosenthal’in İstanbul için hoş yorumları oldu.

“Dünyanın bu bölgesinde İstanbul zorlu bir yıl geçirdi. 10 gün önce İstanbul’a geldim, olabilecek en açık şehir, ümit dolu.Yaratılıcık potansiyeli var. Çağdaş Sanat dünyası son 30 yılda inanılmaz değişti. Ben küçükken Londra’da 2-3 tane Çağdaş Sanat müzesi vardı. Çağdaş Sanat şimdi büyük bir sanayi haline geldi. İstanbul’a baktığımızda İstanbulunda bu uluslar arası diyaloğun bir parçası olduğunu görüyoruz. Garip bir şekilde, bunu Sudi Arabistan’da bile görebiliyoruz. İstanbul dünyanın en zor şehirlerinden biri. Çok katmanlı. Sarkis vardı şimdi bir çok isim var…”

Anish Kapoor’a görüşüne göre de İstanbul’da da dünyanın her yerindeki sanat uygulamalarından farklı bir yön yok.

10 Eylül’de açılışı yapılan sergi, 5 Ocak tarihine kadar Sakıp Sabancı Müzesi’nin galerileri ve bahçesinde sanat severlerle buluşacak. Yaşam da geçmiş ve geleceğe anlam kazandıran sanatın, insanlık üzerindeki iyileştirici gücünün bu değerli sanatçı ile, sergi süresince binlerce sanat severe ulaşması dileğiyle sanatla kalın diyerek yazımı sonlandırmak istiyorum. Sayılı gün çabuk geçermiş. Ben her İstanbul’lunun bugün yarın giderim diyerek ertelemeden bu görsel şöleni yaşamasını diliyorum…

anish-kapoor-13 anish-kapoor-8 anish-kapoor-5

 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • RSS
  • FriendFeed
  • Pinterest
||||| 0 ! |||||
Sanat içinde , , etiketleriyle tarihinde tarafınadan gönderildi.

Yasemin SEMERCİOĞLU hakkında

Sanat Yazıları Editörü 1975 yılında Bolu’ da doğan Yasemin Semercioğlu 2001 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü’nde Yüksek Lisansını tamamladı. Sanatçının Katıldığı Sergiler: 1997-Belediye Sanat Merkezi “Kişisel Fotoğraf Sergisi” Bolu 1998-Devlet Güzel Sanatlar Galerisi “Karma Resim Sergisi” Bolu 1998-Mehmet Yücetürk Sanat Merkezi “Kişisel Resim Sergisi” Bolu 1999-Akbank Sanat Galerisi “Kişisel Resim Sergisi” Adapazarı 2000-Dünya Sanat Galerisi “Kişisel Resim Sergisi” İstanbul 2000-Nuh’ un Ambarı “Kişisel Resim Sergisi” İstanbul 2000-Akbank Beylerbeyi Sanat Galerisi “Kişisel Fotopentür” İstanbul 2003-Akbank Cinnah Sanat Galerisi “Kişisel Fotopentür” Ankara 2004-Bolu Belediyesi Sanat Eserleri Kolleksiyonu Sergisi Bolu 2005-İ.B.B. Taksim Sanat Galerisi “Kişisel Resim Sergisi” İstanbul 2006-Nazım Hikmet Kültür Merkezi “Kişisel Resim Sergisi” İstanbul

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR!

  • Londra 2012 – En “yeşil” Olimpiyat!
    Londra 2012 – En “yeşil” Olimpiyat!Sizleri 2022 Dünya Kupası’na, Katar’a kadar götürdüğüm“Geleceğin Şehirleri” başlıklı yazımın gördüğü ilgi beni yazmaya dahaçok motive etti. Konudan fazla uzaklaşmadan sürdürülebilir kalkınmanın ulu...
  • En İlginç Sokak Sanatı Örnekleri
    En İlginç Sokak Sanatı ÖrnekleriHer ne kadar toplumun çoğu kesimini tarafından hala vandallık ya da serserilik olarak anılsa da, sanatın sokak duvarları ve sosyal kullanımdaki diğer elemanlarına yansımış hali son 20-30 yılda tüm ...
  • Sanatı Anlamak: Yanılsamacılık
    Sanatı Anlamak: YanılsamacılıkYanılsamacılık, Doğalcılık’ın çok özel bir türevidir. Sanatçı, izleyiciyi yanlış betimlenmiş nesneleri gerçek nesneler gibi göstererek kandırmaya çalışır. Canlı varlıklarla karıştırılacak kadar ger...
  • Dünden Bugüne Mehmet Günyeli Fotoğrafı
    Dünden Bugüne Mehmet Günyeli FotoğrafıYıllarönce fotoğraf sanatçısı kimliği ile tanıdığım Mehmet bey, neşesi, içtenliği,önerileri ve hoş sohbeti ile her zaman yanımda olduğunu hissettiğim bir dosttur. Herkes, Mehmet Günyeli’yi iş ad...
  • Ayşe Erkmen ‘Plan B’ ile Venedik Bienali’nde
    Ayşe Erkmen ‘Plan B’ ile Venedik Bienali’ndeSanatçımız Ayşe Erkmen'in heykelçalışması"Plan B", Venedik'in suyla olan kaçınılmaz ve karmaşık ilişkisine dikkatçekiyor... Erkmen bu projesiyle, 300 metrekarelik bir askeri depoyu, bir su arıtm...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>