IMG_20170412_180609

Çağdaş Sanatın Sonsuz Yarışı: Helezonik Sarmal

İnsan hep bilinmezin peşinden koşmuştur ve yaşamı boyunca önce kendi varoluşunu, sonra da, bununla bağlantılı olarak, içinde bulunduğu sonsuz evreni sorgulamıştır. Bilme çabası, önce bilinmezin tanımıyla başlar, ardından ulaşılmak istenen yerin belirlenmesiyle devam eder ve nihayet sorgulamaya evrilir. Her yeni bulgu yeni bir fikre dönüşürken, her yeni fikir bir başka bulgunun kuyruğundan yakalar. Kimi zaman bu kovalamaca çıkmaz sokaklarda biter; o zaman da insan geri dönüp yeniden ve yeniden sorgular fikirleri, bulguları, düşünce sistemini, ta ki aradığına ulaşana kadar. Son ana dek fikirler ile bulgular arasında mekik dokur ve her defasında ya bir adım ileri ya da geri gider. Yani insanın bilinmezi açıklayabileceğine karşılık onu daha da korkunç, daha da karmaşık hale getirme ihtimali de hep vardır. İşte bu yüzden çoğu zaman bilinmezlik kavramı kısırdöngüyle özdeşleştirilir ve bilinmezi açıklama tutkusundan uzak durulmaya çalışılır. Oysa sanat, açıklanamayanı anlama ve anlatma pratiğinin en önemli yöntemlerinden biridir. Çünkü sanat, her şeyden önce insanın içsel sorgusunu, onun duygularını, varoluş kaygılarını ve kendini ifade etme çabasını temel alır. Öyleyse sanat, insanın sürekli arayışının sonsuz tutkuyla birleştiği anda kendini gerçekleştirir ve dolayısıyla insan, nesilden nesile aktarımla oluşturduğu kültürün tepesinde, daima yeni bir forma ulaşmaya çalışır.

IMG_20170412_180554

Sanat ise bir formla anlatılmaya çalışıldığında, akla gelecek ilk görüntü şüphesiz bir helezonik sarmal olacaktır. Bu form, her şeyden önce kendi içinde döngüsel bir harekete sahiptir ve döngünün hangi yönde takip edildiği, karşılaşılan sonucu değiştirir; ya yükselir ya da alçalırsınız. Başka bir deyişle, birikimle ilerleyen kültürün baştan sona veya sondan başa okunması sanatla mümkündür. Helezonik sarmal aynı zamanda, sanatın bitimsizliğini, devinimselliğini ve estetiğini de anlatır. Çünkü içinde bulunan dönem ne olursa olsun sanatın sorgusu benzerdir. Bu haliyle sanat, sanki olduğu yerde çemberler çiziyor, kendi içinde karmaşıyor, çözümsüzleşiyor gibi gözükse de aslında tam tersine, gerçekliğin farklı formlarının döngüsel şekilde arandığı demokratik ve sistematik bir özgürlük alanı yaratır. Bu çok değerli özgürlük alanı ise kültürün ve sanatın birikimli gelişiminde hayati bir konumdadır. İşte bu nedenledir ki sarmal form, altın oranın kullanıldığı rönesanstan, Rus yapısalcılığına, Avrupa ve Amerika post-modernizminden, günümüzde çağdaş sanata kadar sayısız sanatsal yönelimde kendine yer edinmiş, bu kavramın anlamını sırtlamıştır.

IMG_20170412_180632

Günümüz Türk sanatının 9 önemli isminin, geçmişi, günümüzü ve geleceği kendi üsluplarıyla özgün şekilde yorumladığı Helezonik Sarmal sergisi, temelinde bu formun sanatta temsil ettiği, yaşamın her alanındaki çok katmanlı gerçekliği konu ediniyor. Sanatın özündeki farklı okumaları, olasılıkları ve yorumları ustaca barındıran farklı disiplinlerdeki eserler, aynı çağın içinde yetişen, birlikte yol almış, birbirlerinin hayatlarına dokunmuş sanatçıları yeniden bir araya getirirken, sanatın ve kültürün birikimli ilerleyişindeki dönüm noktalarından birini izleyiciyle buluşturuyor.
Böylelikle, eserlerini çağdaş Türk sanatının varoluş sancılarının çekildiği cumhuriyet tarihinin yakın döneminde yaratan sanatçılar, Tomur Atagök, Bedri Baykam, Bubi, Deniz Gökduman, Mehmet Kavukçu, Bünyamin Özgültekin, Ferit Özşen ve Nurcan Perdahçı, Tülin Onat’ın davetiyle bir araya gelerek, günümüzde sanatın durduğu konumu sorguluyor ve sanat tarihimize hafızalardan kolay kolay silinmeyecek bir not düşüyorlar.

IMG_20170412_180703

12 Nisan – 12 Mayıs 2017 tarihleri arasında, Nişantaşı Galeri İdil’de sanatseverlerin beğenisine sunulan Helezonik Sarmal, insanın sanatla olan diyaloğunu zaman, mekan ve uzam eksenlerinde inceleyen, tutkunun forma dönüştüğü anı gözler önüne seren, ezber bozan bir sergi.

IMG_20170412_180649

IMG_20170412_180751

IMG_20170412_192739_228

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • RSS
  • FriendFeed
  • Pinterest
||||| 0 ! |||||

Sinan Eren Erk hakkında

Küratör / Görsel Sanatçı 1985 doğumlu olan Erk, Galatasaray Lisesi sonrasında önce Marmara Üniversitesi'nde İktisat eğitimi almış, bu süre içerisinde sanat tarihiyle ilgili araştırmalar yapmış, sanatın içinde enstalasyon, fotoğraf, grafik ve müzik başta olmak üzere farklı alanlarda fiilen bulunmuş, daha sonra İtalya Milano'da yüksek lisansını küratörlük ve görsel sanatlar üzerine yapmıştır. 12. İstanbul Bienali'nde küratör yardımcısı, Documenta 13'te katılımcı / konuşmacı ve İstanbul Tasarım Bienali'nde Milano'da Adhocraty bünyesinde yine küratör yardımcısı pozisyonlarında çalıştıktan sonra, bağımsız küratör, sanatçı ve tasarımcı olarak profesyonel hayatını sürdürmektedir. Aynı zamanda karma sergilere katılmış, ikisi Milano'da biri İstanbul'da olmak üzere üç kişisel sergi de açmıştır. architectureoflife.net'in konuk yazarlarındandır.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR!

  • Bedri Baykam Röportajı: GÖLGELERİN İÇİNDE BİR İNFAZ
    Bedri Baykam Röportajı: GÖLGELERİN İÇİNDE BİR İNFAZ22 Kasım 2013’te Piramid Sanat’ta açılan Bedri Baykam’ın yeni sergisi “Dünyayı Değiştiren 8 Saniye”, ABD’nin barış yanlısı başkanı John Fitzgerald Kennedy suikastini inceliyor. Baykam’ın bir dedekt...
  • Çarpışma Pozisyonu Alın!
    Çarpışma Pozisyonu Alın!Yeniden ellerinin içindeyim, sonsuz sürekli. Her gece çatısından yıldızları izlediğim köhne ahşap evin içinde, Bu defa farklı bir yüzle farklı bir gecenin yıldızlarını topluyorum ruh sepetime. ...
  • Yeni Yılın İlk Sergileri
    Yeni Yılın İlk SergileriYeni bir yıla, yeni umutlar ve heyecanlar ile girdik giriyoruz derken bir ay geçti bile. Umarım 2016 yılı, ülkemiz ve dünyamızın barışa kavuşacağı, herkes için güzel dileklerin gerçek olacağı ve sa...
  • Gözbebeklerinden İçeri Dolan Zaman
    Gözbebeklerinden İçeri Dolan Zaman“Her anın bir başka hikayesi olmalı.” diyordu genç kadın, gözlerini adamınkilerden ayırmadan; “Benzersiz ve anlatılmaya değer yepyeni bir hikayesi olmalı ki, yaşamak için sürekli yeni nedenlerimiz ...
  • Karma Sergi ”Çırılçıplak” Piramid Sanat | 26 Şubat, 29 Mart 2015
    Karma Sergi ”Çırılçıplak” Piramid Sanat | 26 Şubat, 29 Mart 2015Kapıdan giriyorum, Piramid Sanat’ın spotlarla aydınlatılmış sergi alanı karşılıyor beni.Herşey, duvarlar, eserler, sütunlar, kirişler, kolonlar, yalın, sade, doğal, oldukları gibi, çırılçıplak. Duv...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>